IT Birimi ile İşletmelerinize Rekabet Avantajı Kazandırmak

Sloganımız : IT Birimine Bakışını değiştir kurumun geleceğini değiştir.

IT Birimi ile İşletmelerinize Rekabet Avantajı Kazandırmak

Dünya değişiyor her şey internete bağlı, bu her şeyin ürettiği verilerin sürekliliğini sağlamak ve anlamlı hale getirmek it birimlerinin görevlerinden en önemli kısımlarından biri haline gelmiştir. Endüstri 4.0 ile bir çok cihaz ve yazılım hayatımıza giriyor, bu cihazları ve yazılımları kullanmak , takip etmek, sorunlarını çözmek, ürettiği veriyi anlamlandırma  it ekiplerine yeni uzmanlık alanları ekleme gereksinimi ve ek iş yükleri ortaya çıkarmaktadır.

 

IT  alanda çalışan bir çok arkadaşın sorunlarından birisi IT merkezlerinin maliyet merkezi olarak gözükmesidir.   Halbuki IT birimleri çok önemli işleri yükleniyor, sorumlulukları büyük ve çalışmaları mesai kavramının çok çok dışında.

 

Bu bağlamda  bu yazı ile işletmelerin IT birimlerine olan bakış açılarında yapacakları değişiklikler ile işletmelere kazandırılacak rekabet avantajları  veya maliyet merkezinden kar merkezine evrilecek yeni IT birimleri nasıl oluşturulur buna değineceğiz.  

 

Konu başlığımızdaki hedefe  ulaşabilmek için  konuyu bir kaç bölüme ayırarak ne durumdayız , ne yapmalıyız, hedeflerimiz neler olmalı  şeklinde  başlıklar ile  anlaşılabilmesi kolay , kısa bir yazı ile  konuyu noktalamak istiyorum.   

 


 

NE DURUMDAYIZ  ?  

 

Özellikle ülkemizdeki yöneticilerin IT birimlerine olan bakış açılarındaki hatalar nedeni ile işletmelerde yürütülmekte olan IT  iş süreçleri sadece KURULUM – SİSTEM DEVAMLILIĞI ve ONARIM gibi başlıklar altında yapılan çalışmalar ile yaşamsal döngüsüne devam etmektedir. 

 

Bu bakış açısı ile kısmen evet  bu görevler IT birimi tarafından 7 x 24 yapılması gereken çalışmalardır.  ancak bu çalışmaları yapan personelin yetkinliği nedir ?  Sistem yapınız ile çalışan personel sayınız, uzmanlık seviyeleri nedir ?  IT sistemi için  yaptığınız yatırımlar şimdi için mi ? Yarın için mi ?   gibi  benzeri bir çok soruyu kendinize sormalı ve cevaplar aramalıyız. 

 

Günümüzde bir Mimarın proje çizerken zayıf akım projesini çizmeye çalışması,  çaycının kablosuz iletişim cihazını koyacak yer göstermesi, atölyede çalışan usta başının gösterdiği yerlere ağ kablosu sonlandırması,  avm’ lerde bulunan teknoloji ürünleri satılan mağazalardan alınan yazıcılar ,  alış veriş sitelerinden alınan it ürünleri ,  saymakla bitmeyecek kadar çok büyük sorunlarımız bulunmaktadır. 

 

Yukarıdaki satırların daha iyi anlaşılması için 11 yıl önce yaşamış olduğum bir gözlemimden  bahsetmek istiyorum.  Çok büyük bir x şirketi ile bir Türk şirketinin yapacakları ortaklık öncesi ve sonra IT  işleri ile ilgili toplantı sonrasında,   x şirketi tarafından çıkarılan 60 günlük çalışma  takvimi ile bu takvimde yazılı olan işleri iki haftada tamamlamayı taahhüt eden Türk yöneticilerin bu işi iki hafta sonra tamamlayıp x şirketi tarafından şaşkınlıkla izlendikleri günü unutamıyorum .    Sonrasındaki sekiz ay sonra yapılan tüm işlemler ve ekipmanlar çöpe atılmıştı.    Hiç bir uzman tarafından inceleme yapılmadan çok büyük depolara kablosuz ağ kurulmuş ancak kablosuz el terminalleri yüksek raflar arasında çalıştırılamamıştı.   

 

Dinimiz ne diyor İŞİ EHLİNE VERİNİZ ….  Dinsiz dediğimiz  yabancılar bunu uygularken biz inandığımızı söyleyenler olarak neden bunu uygulamayız..   

 

Bu yazıyı okuyan bir çok kişi veya yönetici diyecek ki hiç mi doğru işler yapmadık ? 

Elbet yapanlar var ancak maalesef bunlar en iyiciler, en kaliteli olanı alanlar en yüksek kapasiteli olsun yarın lazım olur diyenler…..   Bu yaklaşım zaten ayrı bir konu başlığı örnekler isek bir muhasebe bürosuna veya küçük bir atölyeye  48 portlu switch  almak gibi bir şey,  asla 48 adet cihaz bağlanmayacak bir yere bu cihazı almak nasıl bir gelecek öngörüsüdür.   

 

Konunun özü ;   Öncelikle doru kişileri , doğru ürünleri,  seçmemiz gerekmektedir.   

 Doğru kişiler sizlerin ihtiyacı olan ürünlere ulaşmanızı sağlar.  Şimdi pahalı / Ucuz  gibi gözüken ancak ilerleyen zamanda işleriniz ile entegre ve sorunsuz büyüyen bir sisteme sahip olmanızı ancak konusunda uzman kişiler sağlayabilir..   

Bu konuyu  örnekler isek;  Konusunda uzman olan kişi sizlerin iş planlarınızı gelecekte yapacağınız yatırımlarınızı, ulaşmak istediğiniz hedeflerinizi vs. vs.. ( Paylaşabildiğiniz  tüm stratejik bilgilerinizi )  öğrenerek doğru sistemlere ve ürünlere ulaşmanızı sağlarken çıkacak olan yeni sistemler ile sorunsuz entegrasyon yapmanızı sağlamış olacaktır.   Böylece doğru yatırımlar ile yıllara dönük olarak tasarruf sağladığınızı göreceksiniz. 

 


NE YAPMALIYIZ ? 

 

Dünya değişirken ortaya çıkan rekabet koşulları daha zorlaşmakta. Tüketiciler diledikleri veriye ve fiyata hemen ulaşabiliyorlar. Globalleşme ile birlikte pazarlarda muadil ürünler ve rakip ürünleri bulmak, almak daha kolaylaştı. Büyük ölçekli firmaların düşük maliyetli üretmiş oldukları ürünler ile nasıl rekabet edilir sorularına yanıt arayan yöneticiler TEKNOLOJI – İNOVASYON – HIZ  kelimelerini kendilerine parola edinmiş durumdalar.  

 

Kurumlarda  TEKNOLOJI – İNOVASYON – HIZ kelimelerine en uygun birimler IT birimleridir.    Teknolojiyi en yakından takip eden, uygulayan,  onaran,  Tüm çalışmalarında inovatif  olan ve çalışmalarına yeni bir değer katma gayretinde olan , tüm işlerini hızlı bir şekilde tamamlamayı kendine ilke edinmiş  kişileri ararsanız köşe bucağa itelenen ve sorun çıktığı zaman kapısını sert bir şekilde zorladığınız odaya girmeniz yeterli olacaktır.   

Evet  evet işte o karşınızdaki MÜHENDİS , SİSTEM UZMANI vs vs ..  kişiler,  günlük neredeyse 12 ila 16 saat mesai yapan kişiler..   

 

Kurumlara rekabet avantajı kazandırmak IT birimlerinin etkin çalıştırılması ile kazanılabileceği bir çok yönetici tarafından atlanmakta ve bu birimler sürekli sorun ve gider üreten birimler olarak gözükmekteler.    

 

Büyük şirketlerdeki zeki yöneticiler veya CIO, CTO  diye tabir edilen direktörler IT birimlerinin ne kadar önemli olduğunu çok önce fark eden dahiler bu birimi daha etkin hale nasıl getirebilirim sorusunun cevabını aramış bulmuş uygulamış ve kurumuna çalıştığı sektörlerde  rekabet avantajı sağlayan projeler üretmeye başlayan bölümler haline dönüştürmüşlerdir.   Hatta ve hatta bazı şirketlerde kar eden birimler haline dönüştürmüşlerdir. 

 

Ama Nasıl                                                                ;    Fikirleriniz anlayacak siz konuşurken yerinde duramayan,  konuşmalarınızı yapıcı olarak kesen ve araya artı değerler koyan IT müdürü ile ilk adımı atabilirsiniz.     

 

Doğru Kişi Olduğunu  Nasıl Bileceğiz ?       ;   İşte burada kendinize dönün bulacağınız doğru kişi sizin doğru kişi olduğunuz ile ilişkili olacaktır. 

 

Peki Mevcut Çalışanımız var Ne yapalım ? ; Ona fırsatlar verin,  uzun uzun fikirlerimizden bahsedin, ne kadar önemli ve değerli olduğunu söyleyin ve aşağıdaki adımları nasıl yapabileceği konusunda rapor oluşturmasını isteyin..    

 

ADIM 1 :  IT Sistemini ve Birimini Yeniden Yapılandırmak.. 

 

Çalışan Sistemin Yapısını Çıkarttırın  ; Bu çıkarılacak dokümanı anlayıncaya kadar basitleştirin veya  tekrar tekrar anlattırın.    Sistem odası yapısı, network yapısı , güvenlik sistemi yapısı, vs vs vs ….  (  Bunun bir dokümanı mevcut )  gerekirse bu yapıyı kitapçık haline getirdin..   Unutmayın anlamadığınız bir sistem hakkında fikir yürütemezsiniz.. 

 

Printer vb. ekipmanların yönetimi için dış kaynak kullanımı …   ;  Bu işlem ile IT ekibinizin ve sürekli bakım, toner yedek parça kullanacağınız cihazlardan kurtulun..  ( Kamera sistemi, UPS vb.. )  Bu işlemleri sözleşmeler ile periyodik hale getirin, yedek parça bulundurma zorunluluğu ile müdahale sürelerini sözleşmede cezai yaptırımlar ile imza altına alın

 

Yedekleme   ; Sistem, network ve veri yedekleme olarak üç kısımda çalışılmalı.  Çok uzun bir konu kurumlara bağlı yapılacak senaryolar ile ilgili. 

 

Sanallaştırma   ;  Bu kelimeyi mutlaka anlayalım,  avantaj dezavantajları nedir ? nerede ne kadar  faydası vardır bulut sistem üzerinde kullanmak mı avantajlı kendi bünyenizde yapmak mı ?.. 

 

System Monitoring    ; En mühim konulardan birisi sistemi 7 x 24 kontrol altında tutmak .  Bu sayede oluşacak veya oluşmuş sorunlara anında cevap verebilir veya en azından sorun hakkında IT  ile birlikte bilgi sahibi olabilirsiniz. 

 

Son Kullanıcı Destek  ; IT ekibinin zamanını sömüren en en en önemli nedendir.   Bu konu ile ilgili bir çok çalışma yapılmalı kullanıcı eğitimleri, kullanılan donanımların ve yazılımların seçimleri, periyodik bakımlar, kullanıcı sorunlarının kayıt altına alınması, alınan bu kayıtların bir knowledge bank şeklinde sorun / çözüm şeklinde saklanması vs vs..  onlarca çalışma ile desteklenmeli. 

 

Bulut Sisteme Taşınma ; Bu işlem sonrası sunucu güvenliği , yedeklemesi , disk ve donanım ,klima vb. arızaların tümünü absorve etmişiniz demektir.  Yani oluşabilecek sorunları minimum düzeye çektiniz demektir.    Peki sistemini bulut üzerinde çalıştırılmayacak kadar büyük ölçekli veya verileriniz kritik önemde ise ?  O halde sistem odanızı çok gelişmiş Fusion Model 800 gibi  sistemler ile koruma altına almalısınız.  ( Bu sistemin detaylarını yazmak çok uzun zaman alır IT birimden destek alınız 🙂 ) 

 

 

Not : Yukarıda bahsi geçen konulara onlarca madde ilavesi yapmak gerekiyor, yukarıda yazılanlar sadece  gözünüzde çalışmayı simüle etmeniz içindir.  Bu çalışma uzman kişilerce yapılmalı onların  yönlendirmeleri ve analizleri sizlerin doğru yöntemleri uygulamanıza yardımcı olacaktır. 

 

Şayet yukarıdaki işlemleri kurumunuza uygun olarak tamamlamış  / tamamlatmış iseniz  ilk adımı başarı ile tamamladınız demektir.  

 

Bu adımlar IT  ekibinizin zamanının % 70 oranında  boşa çıkarmanıza yardımcı olacaktır. 

Ayrıca yapılacak bu işlemler ile yapılacak olan performans ve rekabet artırıcı işler için teknik alt yapı  gereksinimlerinizi kısmen tamamlamış olacaksınız.

 

Peki her şey bitti mi ? 

Avantaj sağlamak veya IT birimini  para kazanan bir birim haline dönüştürmek için FARKLI olmanız gerek yenilikçi çalışmalar ortaya çıkarmak için dijital dünyadan yardım almalısınız..   

Bunun için  işlemenizin faaliyet konusuna göre diğer adımlara geçmelisiniz. 

 

ADIM 2 :  AWS – AZURE – Alibaba Cloud …..   Adını sayamadığım bir çok bulut servis bulunmakta, bulut servisleri IT ekibiniz ile çok iyi araştırınız ve öğrenin çünkü özellikle küçük ve orta ölçekli işletmelerin on binlerce dolar verip elde edemeyecekleri bir çok servis şu anda çalışır vaziyette ve kullandığın kadar ödeme  yap  metodu ile bir çok rakip firmanız kullanıyor olabilir ? 

 

Örnekler ;  İnovatif bir projeniz var tüm IT olarak gerekli alt yapıyı kurdunuz zamanınız var yetkin ekibiniz var peki bu yenilikçi fikriniz için Yapay Zeka gerektiren hazır kütüphanesi olan bir veri tabanına ve araçlara  ihtiyacınız var 

BUYRUN EFENDİM HAZIR :

Azure Kinect DK  https://azure.microsoft.com/tr-tr/services/kinect-dk/

Binlerce IoT cihazınız var bunları bir  alarm algılama merkezinde izlemek istiyorsunuz  

Azure IoT Hub https://azure.microsoft.com/tr-tr/services/iot-hub/

Hayalleriniz için gerekli tüm kaynaklar hazır ,  Ekibinizi yönlendirin 

Örnek olarak Azure kaynakları verilmiştir, diğer bulut servis sağlayıcılarının da benzeri çözümleri vardır. 

AZURE TÜM SERVİSLERİ

https://azure.microsoft.com/tr-tr/services/#iot

 


NE HEDEFLEMELİYİZ  ? 

 

Dijital dönüşüm , Endüstri 4.0…..  bir kelimede ben üreteyim  İşletmelerde Bt Devrimi ( IT revolution in Businesses çok süslü bir kelime oldu  )  hangisini kullanırsanız kullanın  hedefleriniz;    Daha fazla kazanmak ,  ayakta kalabilmek,  veya insansız fabrikaya geçmek ( karanlık fabrika diyorlar )  otonom robotlar kullanmak, verileri analiz etmek,  big data   kullanmak efendim nesnelerin interneti, vs. vs vs..  bu kelimeleri bilerek yazıyorum ..  bu kelimeler sizlerin duymaktan hoşlandığınız jargon kelimeler ,  bu kelimeler sizlerin kulaklarına fısıldanan  teknik sözcükler, arkası bomboş , dilimizden kopuk anlamlandırmamız güç ,  anlamadığımız kelimelerin bütününü nasıl yenliğe , avantaja çevirebiliriz ?   

 

 

Lütfen kimse yanlış anlamasın  tabi ki bu kelimeleri bilelim ancak bir çok yönetici duyduğu bu kelimelerin altını, içini,  yanını dolduramıyor, anlamadığı kavramları nasıl işletmesinde veya biriminde uygulayabilsin ki …  ( Konu farklı yöne kaymadan nokta )

 

 

Yukarıda çok basit anlamda konu ile ilgili fikirlerimi yazılı hale getirdim. Tabi ki her şey bu kadar basit ve bir kaç sayfa ile bitecek değil.  Burada anlatmak isteğim kısaca IT sistemlerini doğru şekilde kullanmanın sağlayacağı avantajlar, bu avantajları sağlayacak birimin nasıl zamanını boşa çıkaracağı ve kurumunuza nasıl katma değer sağlayacak projeler üretebileceği,   küçük bilgi birikimimizden damlayan su misali fikri ışıma sağlaması ümidi ile yazılmıştır. 

 

Sonuc  : Temeli düzgün atılmayan hiç bir bina , hiç bir sistem ayakta kalamaz.   Temel örneğini verilme nedeni IT sistemleri bir binanın temelleri üzerindeki  taşıyıcı  en önemli unsurlarıdır. 

Çin ile rekabet edemeyen Avrupalı üreticiler akıllı fabrikalar ile  Çinin en önemli avantajı olan insan gücünü  bertaraf edip,  daha kaliteli ürünleri daha ucuz fiyatlar ile üretmek için bu tesisleri arka arkaya açılışlarını yapmaktalar.  Bu tesisler de tam anlamı ile entegre çalışan IoT cihazlar ve  bu cihazlara tam ( SIMATIC IOT2000 en basit örnek )  entegre yazılımlar ile donatılmış vaziyette.  Sipariş internet üzerinden müşteri tarafından verilmekte , önceden aynı ürün üretilmiş ise sistem tüm argümanları ve senaryoyu kontrol ederek tahmini teslimat ve ürün fiyatını dk içinde müşteriye gönderiyor.  Şayet ürün yeni bir ürün ise arge veya mühendislik birimi ürünün üretim maliyet vb. tüm hesaplamalarını müşteriye bir kaç saat içinde dönebilmekte.   Bu bağlamda ülkenizin en büyük pazarı olan Avrupa birliği ile ticaret hacmimizin ilerleyen yıllarda bir çok sektörde düşeceği ön görülmektedir. 

 

 

Örnekler ile anlatmaya çalıştığım konu ile ilgili  unsurlar doğru  şekilde konumlandırmazsa ve Avrupa ya bir ürün satıyorsanız dilediğiniz sistemi alın, dilediğiniz ERP yazılımını işletmenize kurun,  dilediğiniz makineyi, tezgahı, işletmenizde devreye alın ŞAYET KURUMUNUZDA ÜRETTİĞİNİZ VERİYİ  AKTARAMIYOR – KORUYAMIYOR – ANLAMLANDIRAMIYOR VE YENİLİKÇİ FİKİRLERE DÖNÜŞTÜREMİYOR İSENİZ..   ÜZGÜNÜM 5 İLA 8 YIL İÇİNDE ÖNCE GELİRLERİNİZİN AZALDIĞINI SONRA ÖDEMELERİNİZİ YAPAMADIĞINIZI VE  KAÇINILMAZ SONLA YÜZLEŞTİĞİNİZİ GÖREBİLİRSİNİZ. 

 

Not  : Saat : 02.57 Umarım bu yazıyı akıllı ve öngörü sahibi yöneticiler okur.  Umarım gerekli önemleri ve değişiklikleri işletmelerinde uygularlar..